Symptonen slaaptekort

Symptomen voor slaaptekort

Als we het over slaaptekort hebben, zijn er verschillende smaken.
Slecht inslapen: Je komt moeilijk in slaap.
Slecht doorslapen: Je wordt vaak wakker. Je hebt dan last van een lichte slaap.
Slecht slapen: Je haalt te weinig energie uit de slaap.

Het nadeel van slaaptekort in welke vorm dan ook, is dat je last krijgt van je energie die je moet krijgen eni uit geeft. Je functioneert slechter en je bent sneller lichamelijk en geestelijk uitgeput.

Middel tegen slaaptekort?

Vaak weet je stiekem wel waar slaaptekort door komt: Je kijgt teveel tv, je wandelt te weinig, je eet onvoldoende gezond, je kijkt teveel op je telefoon voor het slapen. Vaak als je je leven gezonder insteekt, heeft je slaap hier ook profijt van. Neem een hond en wandel hier mee, doe gezelligheidsspelletjes of juist strategiespellen waar je moe van wordt, eet beter. Iedereen is anders en voor iedereen geldt een andere manier waarop zij of hij beter slaapt. Ontdek het voor jezelf.

Het allerbelangrijkste is: ritme. Ga op tijd slapen en sta weer goed op. En houd je aan een bepaalde tijd. En wanneer je voelt dat je energie nodig hebt, ga dan op tijd slapen.

Mensen merken vaak wel aan je of je slaaptekort hebt. Ze zullen je wel vragen of je goed in je vel zit, of je wel lekker slaapt. Want je kunt het niet verstoppen. Je bent minder energiek, je kijkt sip of boos, je doet minder mee met de groep. Voorkom dat je omgeving eronder lijdt en neem actie.