Snurken voorkomen

Snurken voorkomen

Snurken komt erg veel voor. Zo’n 40 procent van de mannen en 25 procent van de vrouwen hebben ‘last’ van snurken. En als je niet weet wat snurken is… Dat is een erg ronkend geluid dat door je lichaam heen giert wanneer je ’s nachts aan het ademen bent. Vooral oudere mensen hebben last van snurken, daar zijn ze gevoeliger voor. Snurken kan laten zien dat je last hebt van je slaap of andere medische stoornissen. Raadpleeg altijd je arts wanneer je last hebt van snurken en je tot een oplossing wilt komen.
Hieronder zijn wat tips om snurken te voorkomen. Lees deze blog om snurken te genezen.

  1. Op je zij slapen

De kans is groter dat je gaat snurken wanneer je op je rug ligt. Dus ga alvast op je zij liggen met slapen, wat tevens de natuurlijke slaap optimaliseert.

  1. Overgewicht voorkomen

Je moet in alle gevallen overgewicht voorkomen. Maar als je snurken specifiek wilt voorkomen, dan is overgewicht iets waar je weg van moet sturen. 

  1. Alcohol of drugs vermijden

Alcohol en drugs hebben invloed op je centrale zenuwstelsel. Deze invloed kan doorvloeien naar je slaap en dus impact hebben op snurken.

  1. Laat je testen op allergieën

Chronische ademhaling allergieën kunnen snurken veroorzaken, want hierdoor moeten ze door hun mond ademhalen. Hierdoor ga je sneller snurken.

  1. Voorkom roken

Roken heeft negatieve invloed op je luchtwegen, waardoor je sneller gaat snurken. Je moet sowieso niet roken.

  1. Hou je aan een vast slaapritme

Pak je rust en slaap voldoende, volgens een vast ritme. Laat je lichaam hier gewend aan raken.

  1. Hoofd hoger = luchtwegen vrij maken

Leg eens een extra kussen onder je hoofd om je luchtwegen vrij te houden tijdens je slaap. Zo adem je beter en haalt je lichaam meer zuurstof uit elke adem. Pas op voor nekklachten.

bron:slapen.org