Slapen tijdens de feestdagen

Slaap gerust tijdens de Feestdagen

10 tips om je te helpen goed te slapen rondom de feestdagen

De Feestdagen zijn altijd een moment in het jaar waar mensen minder goed slapen. Ontdek deze tips om goed te blijven slapen.

Veel eten, veel drinken, nog meer eten, stress tijdens het koken, uit eten gaan, lang wakker blijven. Oud en Nieuw vieren en constant geknal aanhoren tot 3 uur ’s nachts.

Bovenstaand heeft allemaal impact op de manier waarop je slaapt. Het zijn de leukste en gezelligste momenten, maar ook momenten waar op je het meest gevoelig bent om uit je slaapritme te vallen.

Ontdek deze tips om slechte slaapgewoontes te voorkomen.

10 tips om je goed op weg te helpen tijdens de Feestdagen

1) Koop je boodschappen op tijd. Stress komt in veel vormen. Vaak heeft het kopen van je boodschappen of cadeaus impact op je stress. Als je op het laatste moment nog je troep moet kopen, dan levert het je stress op. Voorkom stress en ga alvast boodschappen doen.

2) Behoud je ritme. Het is verleidelijk om elke nacht tot 01:00 uur wakker te blijven en dan pas te gaan slapen. Probeer hetzelfde ritme aan te houden als doordeweeks wanneer je eventueel moet werken etc.

3) Dim de lichten voordat je gaat slapen. Breng alvast je lichaam in een status waarbij het weet dat je wil gaan slapen. Dim de lichten op tijd.

4) Maak je leven makkelijk in de laatste paar uur voor het slapen. Niet teveel spannende dingen doen of breinbrekende puzzels proberen voor het slapen. Het zorgt voor stress of slecht slapen.

5) Doe kleine dutjes gedurende de dag. Hier is iedereen wel van gecharmeerd. Lekker tussendoor slapen helpt om beter te functioneren.

6) Eet niet teveel! Deze is moeilijk om te borgen tijdens de feestdagen. Maar probeer de verleiding te weerhouden en eet niet teveel.

7) Drink niet te veel. Voor sommigen nog moeilijker dan niet teveel eten. Maar drink ook niet teveel tijdens de feestdagen.

8) Kom tot rust na een lange dag. Ga niet meteen slapen, maar geniet na. Laat het allemaal bezinken. DIm de lichten en maak je klaar voor slaap. niet meteen in bed springen, maar eerst even bijkomen van een lange dag/avond. 

10) Last van flitsen? Verduister je huis. Als je gevoelig bent voor licht flitsen, zorg ervoor dat je minder flitsen in je huis krijgt.

site:tipsvoorgoedslapen.blogspot