Slaaptekort

Slaaptekort

Slaaptekort kan je echt nakken. Je kunt overdag minder goed functioneren en je frustreert je ’s avonds en ’s nachts voor het slapen dat je niet goed kunt slapen. Dat is shit, want slapen is super belangrijk.

Slaap hebben we in voldoende maten nodig. Iedereen heeft een andere vorm van hoeveelheid slaap nodig. En dat geldt ook voor slaaptekort: iedereen is uniek en dat maakt dat er verschillende redenen kunnen zijn dat je slecht slaapt. Stress is vaak de hoofdvorm – en stress kan door verschillende redenen komen. Stress door werk, door andere situaties. Of je slaapt slecht omdat je kinderen hebt kunnen krijgen. Vaak helpen zij je niet met je nachtrust. Slaaptekort komt in de basis in 3 vormen: Slecht inslapen, slecht doorslapen en vaak wakker worden.

Slaaptekort verhelpen – wat doen?

Bekijk allereerst wat de reden is waarom je slecht slaapt. Is stress de hoofdoorzaak? Onderzoek dan wat je gestresst maakt. Slaaptekort is niet het enige resultaat van stress – hier zijn meer gevolgen voor. Pak vooral de kern aan, want dan verhelp je niet alleen slaaptekort maar ook andere gevolgen.

Probeer overdrag ook niet teveel na te denken en te piekeren over slecht slapen. Dit helpt ook niet om goed in te kunnen slapen.

Mensen in je omgeving zien ook aan je of je slaaptekort hebt. Je zit minder goed in je vel, je doet minder mee in de groep, je ziet er slecht uit, je reageert fel. Voorkom dat ook anderen last krijgen van jouw slaaptekort. Zoek op tijd hulp en pak de kern aan.

bron: slaaptekort