Help ik kan niet slapen

Hulp nodig bij slapen

Je bent niet de enige die hulp nodig heeft met in slaap te vallen. Veel mensen lopen de hele nacht te spoken en draaien, maar komen ook gewoon niet in slaap. Slapeloosheid heeft vaak verschillende oorzaken. Soms is het heel moeilijk te ontdekken waarom je slecht slaapt, maar in sommige gevallen ligt het er dik bovenop wat de oorzaak is. De hoofdoorzaak is stress, maar er zijn ook andere redenen waarom je slecht kan slapen.
Ontdek onderstaande tips om te kijken of je tot een oplossing kunt komen en beter in slaap kunt vallen.

  • Naakt slapen
    Deze klinkt misschien raar, maar kan je echt helpen. Mensen zeggen vaak dat ze relaxed zijn wanneer ze naakt in bed liggen.
  • Stretchen
    Je lichaam bouwt spanning op door de gehele dag heen. Raak deze spanning kwijt door te rekken en strekken voor je gaat slapen.
  • Comfort
    Kies voor een matras, kussen en dekens die jou een goede nachtrust geven. Dus niet klakkeloos het goedkoopste kussen erbij pakken.
  • Geen smartphone
    Je wist dat deze tip ging komen. Vermijd het gebruik van je smartphone in bed, voordat je gaat slapen. Je gaat extra ‘aan’ wanneer je elektronica gebruikt voor het slapen, terwijl je juist ‘uit’ moet.
  • Geen TV
    Deze heeft geen uitleg nodig. Voor het slapen wil je tot rust komen, niet nog spannende series of films kijken. Laat de TV uit.
  • Zuurstof
    Laat frisse lucht de kamer dagelijks in waaien. Doe je raam open, laat je duur open staan of laat een rastertje bij je raam altijd open.
  • Rustgevende muziek
    Kies ervoor om rustgevende muziek te luisteren voor het slapen. Daar wordt je kalm van.
  • Drink thee
    Camille thee helpt je voor het slapen gaan. Dit is een rustgevende thee. Je kan ook een glaasje warme melk drinken voor het slapen.
  • Bad of douche
    Duik even onder de douche of ga in bad liggen voor je gaat slapen.
  • Masker
    Wanneer je je stoort aan licht dat in de kamer komt, draag dan een slaap masker. Dit helpt je om echt goed te slapen.
  • Yoga
    Yoga is een soort stretchen. Het helpt je lichaam spanning eruit te duwen. Ontdek eens of dit helpt voor jou.

Raadpleeg altijd je arts wanneer je heel slecht slaapt.

bron:slapen.org